Fungsi Seni dalam Pendidikan di Malaysia
Fungsi Kontekstual
Fungsi kontekstual dalam pendidikan seni visual adalah pemanfaatan pendidikan seni sebagi instrumen untuk mencapai sesuatu yang ada di luarnya (Art as Education). contohnya, mengembangkan kreativiti, seni visual sebagai fungsi terapi, membantu pembentukan konsep-konsep dalam mata pelajaran atau dengan kata lain sebagai pembentuk keperibadian @ “watak dan minda”.
Fungsi Esensial
Fungsi esensial dalam pendidikan seni visual adalah pemanfaatan seni visual sebagai pembinaan pengalaman dan pengertian visual yang hanya dapat dicapai oleh pendidikan seni visual untuk tujuan perkembangan seni. Contoh, tesis John Dewey (Art as Experience).
Gabungan dari kedua-dua unsur tersebut dapat melahirkan insan yang kompentence di era globalisasi. Peranan Seni untuk melahirkan insan yang kompetence dapat dicapai melalui gabungan tiga pendekatan berikut:
Pendekatan Seni Multilingual
l Seni yang multilingual bererti seni yang bertujuan untuk mengembangkan kemampuan pelajar untuk mengekspresikan diri dengan berbagai cara seperti bahasa visual, bunyi, gerak atau gabungannya.
Pendekatan Seni Multidimensional
l Seni yang multidimensional bererti seni yang bertujuan untuk mengembangkan potensi pelajar dari segi persepsi, pengetahuan, pemahaman, analisis, evaluasi, apresiasi dan produktiviti dalam menyeimbangkan unsur logika dan estetika.
Pendekatan Seni Multicultural
l Seni yang multicultural bererti seni yang bertujuan untuk mengembangkan kesedaran dan kemampuan berapresiasi terhadap kepelbagaian budaya tempatan dan global.
0 comments:
Post a Comment